پاسخی برای علی!

خرید بک لینک

بحث درباره مواردی که گفتهاید زیاد است و من هم محقق ادیان نیستم. تحصیلاتم، آن هم چند سالی، به این بحثها مربوط بود. الان هم به خاطر کارم تا حدی این بحثها را میشنوم و درگیرش هستم. بحث من اصلاً چیز دیگری بود. موضوعی که درباره خدا و تصور از خدا گفتم بیشتر یک بحث فلسفی است. یعنی مبانی اعتقادی ما درباره خدا را به راحتی میتوان با مبانی فلسفی توضیح داد اما این که خدا در آسمان زندگی میکند یا به طور کلی جایگاه قایل شدن برای خدا اصلاً با عقل و منطق و حساب و کتابهای علوم عقلی سازگار نیست مگر این که کسی بخواهد این گفته را تأویل کند. من درباره جزئیات دین از قبیل تعدد زوجات بحث نکردم که آن هم حتی اگر برای غیر عرب به عنوان قانون و قاعده وضع شود مشکلی ندارد. به عنوان یک زن ایرانی عرض میکنم. مسأله این است که هر دینی از خواستگاه خودش رنگ میگیرد اما به صراحت در نامه امام علی به مالک اشتر داریم که وقتی حاکم مصر شدی به عرف جامعه مصر احترام بگذار. هر چه که با دین ناسازگاری ندارد و مردم به آن عادت کردهاند را بپذیر. یعنی اسلام و حتی مسیحیت هم تمام پیروان خود را ملزم به ترک عادتهای قبلی نمیکنند مگر این که با اصل دین سازگار نباشد. کما اینکه یک مرد مسلمان ایرانی شرعاً میتواند چهار زن دائمی داشته باشد اما عرف جامعه نمیپسندد و او هم معمولاً به سراغش نمیرود! واجب که نیست! به اضافه این که تعدد زوجات شرایط خودش را دارد که بسیاری از مردان اگر واقعاً دیندار باشند نمیتوانند به آن شرایط عمل کنند. بحثهای دیگر مثل معراج و یا طول عمر امام زمان بحثهای مبنایی نیست و گفتم من منظورم به اصول دین بود. بحث درباره معراج و کیفیت آن تا جایی که من میدانم بین مسلمانان هم زیاد است که اصلاً پیامبر با جسمش رفته یا یک معراج روحانی بوده. درباره امام زمان هم شیعه استدلالهای خودش را دارد که به نظر منِ غیرمحقق استدلالهای غیرعقلانی نیست. نمیخواهم وارد این بحثها بشوم چون سوادش را هم ندارم اما خدا را شکر میکنم در عمرم چند نفری از بزرگان را از نزدیک دیدهام و حجت بر خود من به شخصه تمام شده! آنقدر کشف و کرامات و چیزهایی در حد اعجاز از بعضی آدمهایی که شاید اگر در خیابان ببینید به نظرتان آدمها کاملاً معمولی هستند دیدهام که دیگر طول عمر امام زمان برایم سادهترین آنهاست!

هر کدام از ما آدمها مظهر اسمی از اسمهای خدا هستیم و بعضی افراد که اهل سلوک هستند یا به دلایل خاصی در این مسیر قرار گرفتهاند مظهر اسمهای عجیب و غریبی از خدا هستند. امام زمان هم مظهر تامّ اسم حیّ خداست. همه چیز به استدلال نیست گرچه حتماً هستند کسانی که بتوانند استدلال بیاورند. درباره مسیحیت هم باز میگویم به بعضی خرافاتی که قاعدتاً در اصل مسیحیت نیست اعتراض کردم و الا حضرت مسیح تاج سر ماست. خود مسیحیان هم اعتقادات خاصی دارند که با پذیرش الوهیت خدا میتوان آنها را توجیه کرد و پذیرفت.

مخلص کلام این که معجزه از اصول مبنایی دین نیست. یکتایی خدا و توحید چیزی است که اگر در یک دین احساس نشود باید در اصل آن دین و یا آنچه که اکنون به عنوان دین عرضه میشود تردید کرد و الا معجزه و کرامت چیزی نیست که خیلی سخت به دست بیاید. مرتاضهای هندی هم کارهایی میکنند که معجزات پیامبران پیش آن هیچ است!

پیروز باشید.

بارونی...

ما را در سایت بارونی دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 8 تاريخ: جمعه 2 مهر 1395 ساعت: 11:30

صفحه بندی